سراب

هر صدایی که در طبیعت ایجاد می شود نوعی موسیقی است که هر کسی قادر به درک آن نیست.

اصولاً مطالعات مردم شناسی تاکنون هیچ جامعه ای را نیافته است که بدون خنیاگری و موسیقی باشد . خنیاگری و موسیقی همانند دیگر پدیده های فرهنگی چون ادبیات ، هنر ، زبان ، نظام خویشاوندی و غیره پدیده ای است فرهنگی و غیر بیولوژیکی است ، چگونگی آن در بین جوامع مختلف متفاوت است . چنان که برای مثال موسیقی و ترانه های اسکیموها و یا چینی ها برای ایرانیان چندان خوشایند نیست و عکس این گفته نیز صادق است . اما قلمرو خنیاگری بسیار وسیع و شامل موسیقی ، آواز ، شعر ، داستان سرایی و رقص می باشد که در ارتباط با امور بزمی ، رزمی ، دینی ، و ماوراءالطبیعه ، تولد ، عروسی ، عزاداری ، جشن های سالیانه و دیگر مراسم انجام می گیرد.هم چنین خنیاگری ممکن است فعالیتی غیر تخصصی و انفرادی و یا جمعی و تخصصی باشد . چنان که برای مثال ، چوپانان عشایری همراه با گله در کوه ها و دشت ها به دلخواه خود نی می زنند و آواز می خوانند ، و یا این که روستاییان و عشایر به طور انفرادی در مزارع و بیابان ها و یا حتی در خانه به آواز خوانی می پردازند . اما خنیاگران حرفه ای از طریق خنیاگری امرار معاش می کنند ، یعنی برای دیگران خنیاگری می کنند . خنیاگری و موسیقی به عنوان پدیده ای فرهنگی ، تحت تأثیر وضعیت فرهنگی _ اجتماعی قرار دارد . چنان که در بعضی از جوامع ، موسیقی ، آواز و رقص جزء زندگی روزمره مردم در آمده است و حال آن که در بعضی از دیگر جوامع به علل مختلف خنیاگری محدود و در چارچوب مشخص انجام می گیرد . هم چنین در بعضی از جوامع خنیاگران مرد و زن به طور مشترک به خنیاگری می پردازند ، و حال آن که در جوامع دیگر ممکن است بعضی از فعالیت های خنیاگری مربوط به مردان و برخی مربوط به زنان باشد . خنیاگری و موسیقی نیز تحت تأثیر پیشرفت علوم و فنون قرار می گیرد . چنان که در کشورهای صنعتی نه تنها ابزارهای موسیقی نوینی اختراع گردیده ، بلکه موسیقی بسیار پیچیده تر شده به طوری که برای اجرای یک کنسرت ، شرکت خنیاگران حرفه ای چون موسیقی دانان و آهنگ سازان مجبور هستند دوره های آموزشی طولانی را در هنرستان ها و در دانشگاه ها بگذرانند . اما چنان که می دانیم ، خنیاگران روستایی و عشایری ، حرفه خنیاگری را از طریق عملی و بدون گذراندن هر گونه دوره ای یاد می گیرند .

( برگرفته از کتاب خنیاگری و موسیقی در ایران .

نوشته ی دکتر سکندر امان اللهی بهاروند . )

 

Mahsa ( Sarab ) 

 

نوشته شده در سه‌شنبه ۱۳۸٩/٩/٢ساعت ٩:٢۳ ‎ق.ظ توسط مهسا نظرات ()


Design By : Pichak