سراب

هر صدایی که در طبیعت ایجاد می شود نوعی موسیقی است که هر کسی قادر به درک آن نیست.

آشنایی با آهنگسازان

 

یوهان سباستیان باخ

یکی از بزرگترین نوابغ تاریخ موسیقی است . در سال 1685 متولد شد . ملیتش آلمانی بود . وی در نخستین سالهای فعالیت حرفه ایش به عنوان ارگ نواز ، رهبر گروه کر در شهرهای کوچک به کار پرداخت . وی از سال 1707 شغلی در دربار هرتزوگ ویلهلم ارنست در وایمار به دست آورد . علاوه بر ارگ ، وی همچنین به نواختن چمبالو و ویلن و سرانجام برای اداره ی ارکستر با سمت رئیس ارکستر دربار انتخاب شد . در 1717 باخ به دربار فورست لئوپلد در کوتن نقل مکان نمود و در آنجا بود که وی بسیاری از تصنیفات عالم گیر خود از جمله کنسرتوهای براندبورگ را خلق نمود . در سال 1723 عهده دار پست کانتور (رهبر ارکستر و ارگ نواز کلیسا) در کلیسا و مدرسه ی توماس در لایپزیک شد . به عنوان کانتور کلیسا در کلیسای توماس ، وی مسئول تمامی زندگی موسیقایی این شهر بزرگ و مهم بود .

برای مثال او تدارک موسیقی چهار کلیسا را بر عهده داشت و می بایست گروه کر خود را برای مراسم عروسی و تدفین رهبری نماید . به خاطر امکانات ناکافی پستی که بر عهده داشت بارها با مقامات دولتی شهر به مناقشه پرداخت . باخ وظیفه اش را که ساختن بی وقفه ی آثار جدید بود ، صادقانه انجام میداد . بدین ترتیب وی در نخستین سالهای فعالیتش در لایپزیک تقریبا" هر هفته یک کانتات جدید می ساخت . اما در عین حال موسیقی خانگی در خانواده پر فرزند باخ نیز کاملا" مورد توجه و رسیدگی وی قرار داشت.

امروزه در برنامه ها ی کنسرتها احتمالا" آثار باخ بسیار بیشتر از گذشته اجرا می شود . حتی موسیقیدانان جدید پاپ و راک در تلاش برای دستیابی فرمهای بیانی جدید همواره به

 تم های باخ روی می آورند .

 

لودویک وان بتهوون

 وی در سال  1770 در یک خانواده ی قدیمی موسیقی دان اهل فلامیشن به دنیا آمد . ملیتش آلمانی بود . پدرش یوهان بتهوون به عنوان خواننده در ارکستر دربار مشغول به کار

 بود . از 1792 لودویک وان بتهوون در وین زندگی کرد ، جایی که درس های آهنگسازی و تئوری موسیقی را نزد ژوزف هایدن و گئورگ آلبرختبرگر ( Albrechtsberger ) تکمیل نمود . در آغاز مسیر زندگی خویش به عنوان یک آهنگساز از سال 1798 به تدریج حس شنوایی خود را از دست داد . وی حتی پس از آن که شنوایی خود را به طور کامل از دست داده بود ، شاهکارهای نبوغ آسایی خلق نمود . در حقیقت در همین آخر دوره ی خلاقیت بود که وی سمفونی نهم ( Op.125 ) را تصنیف نمود . مضمون آخرین موومان این سمفونی را شعری از شیلر با عنوان قصیده ی شادی تشکیل می داد . ایده ی تنظیم شعر شیلر از مدت ها قبل که وی در بن زندگی می کرد در ذهن وی وجود داشت . سرانجام حدود یک سوم این شعر نسبتا" بلند به عنوان متن برای کر پایانی این سمفونی مورد استفاده قرار گرفت .

آثار بتهوون نیز مانند باخ در گروه های جدید راک و پاپ ( مانند Ekseption  ) همواره به عنوان دستمایه جهت خلق آهنگ های جدید مورد استفاده قرار گرفته است .

 قطعه ی ( For Elise (  که اولین قسمت از قطعه ی پیانو در لا مینور است توسط بتهوون در 27 آوریل ساخته شد . اولین چاپ این اثر در سال 1867 در اشتوتگارت با نام تصنیفات چاپ نشده ی بتهوون توسط ناشری به نام لودویک نول انتشار یافت . بتهوون این قطعه را به عنوان قدر دانی از پزشک خانوادگی اش به دختر وی ( Therese Malfatti  ) اهدا کرده است . اینگونه تلقی می شود که ناشر عنوان این قطعه را که به دست خط بتهوون نوشته شده بوده است به اشتباه ( Elise ) خوانده و آن را منتشر کرده است .

 

سیلویس لئوپلد وایس

سیلویس لئوپلد وایس مهمترین آهنگساز و نوازنده ساز لوت در دوره ی باروک بود و در سال 1686  متولد شد . بسیاری وی را امروزه نیز به عنوان بزرگ ترین لوت نواز جهان تلقی می کنند . هنگامی که وایس هنوز جوان بود اجازه یافت شاهزاده الکساندر زوبیسکی را تا ایتالیا همراهی کند . از 1717 به بعد وی عضو ارکستر کوچک دربار درسدن در آلمان بود . از آن پس اقدام به مسافرتهایی برای انجام کنسرت در دوسلدرف ، مونیخ ، وین ، پراگ و شهرهایی دیگر نمود . وی با یوهان سباستیان باخ شخصا" آشنایی داشت . هر دوی آنها در سال 1750 درگذشتند ، سالی که به عنوان پایان عصر باروک تلقی می شود . وایس آثار بی شماری برای تکنوازی لوت خلق نمود .

 

فرانسیسکو تارگا

در 27 نوامبر 1852 در ویلارئال در استان کاستلون اسپانیا به دنیا آمد . او را بزرگترین استاد در تاریخ موسیقی گیتار به حساب می آورند . در 8 سالگی پس از دیدن کنسرت گیتار مانوئل گونزالس ، شیفته ی این ساز شد و فراگیری آن را آغاز نمود . هنگامی که فقط 11 سال داشت به همراه گیتار نواز بزرگ جولیان آرکاس روی صحنه رفت . سپس تارگا در کنسرواتوار مادرید و بارسلونا به تدریس گیتار مشغول شد . در سال 1880 وی دست به سفرهایی برای اجرای کنسرت در خارج از کشور زد و در بزرگترین پایتخت های اروپایی کنسرت هایی اجرا نمود : پاریس ، لندن ، بروکسل ، بن و رم .

شهرت وی در طول حیاتش به سرعت از مرزهای اسپانیا فراتر رفت . در سال های پایان عمر ، وی به دلایل مربوط به سلامتی نسبتا" گوشه گیر شد و بیشتر در محافل شاگردان و دوستان می نواخت . وی در پانزدهم دسامبر سال 1909 به دنبال یک حمله ی مغزی در بارسلون درگذشت . اگر چه تارگا روش آموزش گیتار منتشر ننمود ، برای هر شاگرد تمرینات معینی می نوشت . در حقیقت وی را به عنوان بنیانگذار تکنیک نوین گیتار می شناسند .

شاگردان وی ( گارسیا فورتئا ، دومنیگو پرات ، ریتا بروندی ، امیلیو پوژول ، میگوئل لوبت ) که بعدها خود از مشهورترین اساتید گیتار شدند ، دانسته های وی را در سراسر جهان پراکنده نمودند . تارگا از این جهت مطرح بود که صدایی قوی و پر از ساز بیرون می آورد .

         

نوشته شده در دوشنبه ۱۳۸٧/٥/٢۸ساعت ۱٠:۱۳ ‎ق.ظ توسط مهسا نظرات ()


Design By : Pichak