سراب

هر صدایی که در طبیعت ایجاد می شود نوعی موسیقی است که هر کسی قادر به درک آن نیست.

بسیاری از شعرها ریتم دارند: متن اغلب الگوهای ریتمیک دارند ( تیک _ تاک، دینگ _ دانگ، و غیره ) اما استفاده ی خلاقانه از قافیه ها، ترجیع بندها و ترفندهای دیگر در موسیقی نیز به دریافت صوت کمک می کند، همان طور که به فهم معنای مشخص واژه ها نیز کمک می کند. ریتم جنبه ی بنیادین دارد، همان طور که اگر ضربان قلب و حتی جریان ورود و خروج هوا از ریه ها نباشد، زندگی متوقف می شود. کودکان خیلی زود با دست زدن ریتمیک آشنا می شوند، و به آوازها واکنش نشان می دهند. البته دنبال کردن ضربه های ریتمیک در آثار دشواری چون «شعر خلسه» ی اسکریابین بسیار دشوار است، اما به هر حال، اگر همسو نشویم و نخواهیم این نوع ریتم ها را دریابیم، اصلاً موسیقی در کار نخواهد بود.

مارش ریتم چپ _ راست دارد؛ موقع رژه صبر می کنیم تا مطابق وزن و ضرب موسیقی نظامی حرکت کنیم، اما والس حالت یک _ دو _ سه دارد. مازوکا نیز سه ضربی است اما به صورت یک _ دو _ سه، یعنی تأکید روی ضرب دوم است. صفحه ی 59 و 60

منبع:

کتاب: در قلمرو موسیقی

آشنایی با موسیقی کلاسیک

رابرت شرمن و فیلیپ سلندن

ترجمه ی رضا رضایی، 1335

انشارات نشر افکار، تهران، 1383، 328 صفحه.

قیمت: 5500 تومان، 8000 تومان با DVD

*Mahsa**Sarab* 
 
نوشته شده در یکشنبه ۱۳٩۱/٦/۱٢ساعت ۱۱:۳۱ ‎ق.ظ توسط مهسا نظرات ()


Design By : Pichak